Selamat mengunjungi laman aburaihanah.blogspot.com..

Satu Lagi Pandangan Berkenaan Isu Liwat : Qazaf @ Mubahalah

Teman postkan kenyataan ini untuk menjadi salah satu rujukan untuk memahami persoalan yang timbul berkenaan isu qazaf atau sumpah dalam isu liwat yang melibatkan Dato' Seri Anwar. Bukan teman nak memanjangkan isu tersebut; posting ini bertujuan memberi pendedahan ilmu kepada semua sebagai sebahagian koleksi ilmu daripada sekalian ilmu Allah Yang Maha Luas. Namun kata putusnya teman tidak lagi mampu untuk memberikannya.

Mufti Perlis & Isu Tuduh

Liwat & Zina : Ulasan Saya

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

http://www.zaharuddin.net/

Seminggu berlalu tanpa sebarang entry baru di zaharuddin.net. Bukan tidak sempat tetapi mood menulis yang agak menurun disebabkan pelbagai urusan di sini.

Isu-isu semasa di Malaysia masih lagi sempat diikuti, terasa juga ingin menulis panjang beberapa isu seperti tidak setujunya saya dengan pandangan Mufti Perlis dalam isu liwat dan saksi, namun beberapa perkara yang masih serabut di sini menghalang saya dari meluangkan waktu untuk mengetuk keyboard Sony Vaio ini untuk mengulas isu ini dengan panjang lebar buat masa ini.

S.S Dr Mufti Perlis dinyatakan berkata :-

"Mereka ini keliru antara seseorang yang mendakwa orang lain melakukan zina dengan orang yang mendakwa dirinya dirogol dan diliwat," kata Dr Asri.

"Jika disamakan kaedah ini bererti mangsa-mangsa rogol dan liwat kena datangkan empat orang saksi dan kalau gagal berbuat demikian, mereka akan disebat 80 kali. Inikah Islam yang mereka faham?

"Kesalahan memahami hukum beginilah yang akan mengelirukan umat Islam? Jika ini yang ditonjolkan pada masyarakat, maka orang akan anggap Islam itu zalim," katanya lagi." ( Sumber )

Tidak mengulas panjang isu ini, saya hanya ingin memberikan ringkasan pendapat saya dalam isu ini. Bagi mereka yang rajin membaca terperinci, bolehlah merujuk tulisan saya yang lalu di link berikut

Sesiapa sahaja yang menuduh dirogol atau diliwat oleh orang tertentu, ia wajib membawakan empat saksi. Ramai menyoal, dimanakah rasionalnya seseorang dirogol atau diliwat kemudiannya dituntut membawa empat saksi lelaki adil jika ingin mendakwa si penjenayah?. Jika tiada saksi apakah adil untuk di hukum sebatan si pendakwa kerana qazaf?.

Akibatnya, ramai tersilap faham lalu terbayang ‘zalim'nya hukum Islam. Padahal ia tidak sedemikian. Hakikatnya, sistem Islam menjaga kedua-dua belah pihak, penuduh dan yang dituduh.

Padahal isunya adalah sistem kita yang lemah dalam menjaga perkara yang perlu dirahsiakan. Hasil perbincangan saya dengan Mufti Besar Mesir (Sheikh Prof. Dr Ali Al-Jumaah) pada tahun 2004 dalam hal ini amat jelas. Malah saya turut membincangkan hal yang sama dengan professor-professor Shariah di Jordan seperti Prof. Dr Sheikh Mohammad ‘Uqlah El-Ibrahim dan lain-lain. Ia juga pernah diulas sebahagiannya oleh Sheikh Prof. Dr Ramadhan Al-Buti.

Kesimpulannya, begini :-

1- Seseorang yang mendakwa diri diliwat dan dirogol tetap diTUNTUT membawakan empat saksi lelaki adil yang melihat dengan jelas akan apa yang didakwa. Ia hukum asal. Tuduhan dari pihak ketiga atau pihak yang mendakwa menjadi mangsa adalah sama sahaja. Sebagaimana ulama bersepakat, seorang bapa menafikan nasab keturunan anak yang dilahirkan oleh isterinya sebagai menuduh isterinya berzina. Cara penyelesaian khusus diberikan oleh Islam dalam hal ini adalah Li'an. Inilah cara yang dipersetujui oleh Mufti Perlis mungkin berdasarkan kaedah qiyas.

2- Jika tidak mempunyai saksi lelaki yang cukup, terdapat ulama yang membenarkan saksi wanita yang adil untuk diterima iaitu jika kejadian berlaku di tempat yang tidak memungkinkan ada lelaki. Tatkala itu saksi wanita diterima dengan kiraan 2 wanita menyamai 1 lelaki. (rujuk link artikel di atas untuk membaca lanjut)

3- Jika masih tiada saksi maka si ‘mangsa' BOLEH membawakan dakwaan kepada pihak berkuasa dan WAJIB dibuat secara TERTUTUP DAN RAHSIA. Kerajaan WAJIB menjaga aduan ini agar tidak tersebar sama sekali. Jika tersebar, kesalahan terletak di atas bahu kerajaan. Inilah yang dikatakan sistem yang lemah. Setiap isu yang diadu kerap tersebar ke media terutamanya apabila membabitkan selebriti dan orang politik.

4- Prof Dr Ali Jumaah selaku Mufti Mesir juga bersetuju bahawa jika aduan tertutup dibuat, dan disertakan ‘qarain' atau bukti-bukti selain saksi seperti air mani, bulu dan lain-lain yang boleh membantu dakwaan. Ia akan dibicarakan di mahkamah dan hukuman qazaf TIDAK DIKENAKAN kerana Maqasid dari hukuman Qazf adalah untuk membersihkan nama dan maruah tertuduh dari tercemar di mata awam. Namun apabila ia dibuat secara tertutup, TIADA KEMUSNAHAN MARUAH tertuduh berlaku lalu inilah yang ingin dielakkan oleh Islam, iaitu kemusanahan maruah tanpa saksi yang cukup. Dalam keadaan ini, kerosakan maruah mereka yang didakwa ‘merogol atau meliwat‘ akan terkawal dan proses perbicaraan akan menentukan tindakan selanjutnya.

5- Bukti diberikan dianalisa, kemudian jika terbukti benar dakwaannya, perogol dan peliwat akan dihukum ta'zir dan bukan hudud kerana terdapatnya unsur syubhat dalam cara pensabitannya. Justeru, perogol dan peliwat akan dihukum sewajarnya smenurut hemat dan kebijaksanaan hakim Syarie. Jika pengadu tewas di mahkamah, hukuman qazaf juga tidak dilaksanakan kerana dakwaan tertutup dan syubhah dalam pensabitan hukuman qazaf. Justeru, tiada siapa yang terzalim dalam hal ini.

6- Perlu difahami hujjah mereka yang mengatakan zalim hukum jika dihukum qazaf mesti ditimbang sewajarnya antara hak individu yang dituduh dan menuduh. Ada pihak seolah membelakangkan hak mereka yang DITUDUH lalu terlalu melebihkan hak yang menjadi ‘mangsa', kononnya perlu dikasihani. Bagaimana jika tuduhan itu palsu, bukankah yang DITUDUH juga perlu pembelaan Islam. Perlu diingat, dengan mudah seorang wanita tiba-tiba mengaku dirogol oleh seorang Mufti atau Imam Besar tanpa sebarang saksi. Kemudian, dengan mudah boleh diselesaikan hanya dengan bersumpah dan bermubahalah semata-mata?. Mungkin ia belum tentu sesuai pada masanya.

7- Justeru, Islam menjaga kedua-dua belah pihak yang menuduh dan tertuduh, kerana itu sesiapa yang ingin mendakwa dirogol atau diliwat mesti empat saksi atau jika tidak, WAJIB membuat laporan secara tertutup dan kerajaan WAJIB pula menjaga dakwaan dari tersebar.

Itulah ulasan ringkas saya buat masa ini. Saya juga tidak sempat membawakan rujukan kitab dan lain-lain hujjah. Mengulas isu ini perlu lebih bertenang dan perbincangan dengan para ilmuan lain agar tidak tersilap mengulas, terutamanya dari seisapa sahaja yang berlatarbelakangkan agama.

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

Wajarkah Solat Menjadi Syarat?

Firman Allah s.w.t :

"Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab ( Al Quran ) dan dirikanlah solat. Sesungguhnya solat itu mencegah dari ( perbuatan-perbuatan ) keji dan munkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah ( solat ) adalah lebih besar ( keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain ). Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan " - Al Ankabut - 45.

Negara dimomokkan dengan isu negeri Kelantan di bawah kepimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mencadangkan agar satu garis panduan dibuat berkenaan kenaikan pangkat dan kemasukan penjawat-penjawat awam di negeri Kelantan di bawah pentadbiran kerajaan negeri mestilah daripada kalangan mereka yang menunaikan solat.

Banyak respon yang diterima dengan pandangan yang pro dan kontra dalam isu ini. Saya cuba untuk mengupas ini dari kaca mata saya . Mudah-mudahan sama-sama kita beroleh manfaat.

Sesungguhnya solat merupakan amalan yang terbesar di dalam Islam selepas daripada tuntutan mengucap kalimah syahadah. Ia diletakkan sebagai rukun yang kedua sebagai pembuktian keislaman seseorang. Justeru apabila ia dikatakan sebagai rukun , jelas menunjukkan bahawa ianya adalah perkara penting dan mesti diambil perhatian.

Kelebihan solat banyak dikhabarkan oleh baginda sallallahu 'alaihi wasallam sama ada melalui firman Allah ta'ala mahu pun melalui sunnahnya.

Namun apabila ianya dikaitkan dengan menjadikan ianya satu syarat bagi kenaikan pangkat atau penetapan perjawatan, seolah-olah ianya satu perkara yang tiada kaitannya dengan hikmah penurunan perintah solat itu sendiri. Ramai yang mempersoalkan kewajarannya dan menyanggah daripada ianya dijadikan satu dasar bagi pentadbiran kerajaan Negeri Kelantan.

Tugas dan peranan sesebuah kerajaan bukan sekadar mengurus keperluan masyarakat dari sudut keduniaan semata-mata. Namun tugas sebenarnya ialah untuk membawa kesejahteraan kepada rakyat dunia dan akhirat. Dan sudah pastilah perkara yang akan membawa kesejahteraan kepada rakyat di negeri akhirat adalah dengan cara mendidik mereka mentaati Allah dan mengamalkan segenap suruhannya

Mengapa solat dijadikan kayu ukurannya?

Jawapannya adalah mudah kerana solat adalah amalan yang dapat dilihat secara zahir. Ia juga tidak menuntut kepada keperluan yang besar seperti ibadah-ibadah yang lain seperti zakat puasa dan haji. Ia juga adalah amalan fardhu ain yang jatuh ke atas setiap muslim yang baligh dan memiliki akal yang sempurna. Ia merupakan kefardhuan yang kekal selama mana seseorang itu sempurna akalnya dan masih lagi bernyawa. Meskipun menghadapi kesukaran dan kesusahan untuk megerjakannya, kewajipan itu tetap ada dan tidak gugur melainkan diberikan rukhsah dalam mengerjakannya. Begitulah peri pentingnya solat dalam Islam.

Keistimewaannya berbanding ibadah lain juga jelas kelihatan. Antaranya; ia adalah satu-satunya ibadah yang diterima secara langsung oleh nabi daripada Allah tanpa melalui perantaraan Jibril. Tempat terimanya pula tidak di bumi, sebaliknya di langit yang tinggi dan nun jauhnya.

Ia adalah ibadah yang dilakukan secara zahirnya bermula dari awal takbiratul ihramnya sehinggalah selesai salamnya. Barangsiapa yang mendakwa adanya solat secara batin ( secara berniat semata-mata) sesungguhnya mereka telah sesat dari panduan Al Quran dan Al Sunnah yang mengkehendaki seseorang ’membangunkan’ solat ( mengerjakannya ) seperti firman Allah :

وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ

”Dan kerjakanlah solat dan tunaikanlah zakat dan ruku’lah bersama orang-orang yang ruku’(tunduk dan patuh kepada Allah dan RasulNya”.

Kesimpulan :

Justeru tidak diragui, bahawa untuk mengenal pasti mereka yang bersolat bukanlah satu urusan yang susah, kerana tiada siapa yang boleh mendakwa mereka telah mengerjakan solat tanpa benar-benar mendirikannya. Tambahan pula solat fardhu adalah digalakkan terutamanya orang lelaki untuk menunaikannya bersama khalayak ramai ( berjamaah ).

Maka seharusnya idea yang diketengahkan untuk menjadikan solat sebagai antara syarat kenaikan pangkat dan penetapan perjawatan adalah antara cadangan yang harus disokong bagi meningkatkan lagi penghayatan masyarakat muslim terhadap kepentingan solat dalam kehidupan.

Antara Pandangan Mufti Perak , Bekas Mufti Wilayah & Mufti Perlis : Satu Penilaian Umum



Pandangan Sahibus Samahah Dato' Seri Harussani Zakaria & Dato' Hashim Yahaya dipetik daripada HarakahDaily.net:


Ulama terkemuka di Malaysia seperti Mufti Perak, Dato' Seri Harussani Zakaria, bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Dato' Hashim Yahaya dan beberapa yang lain menegaskan, Dato' Seri Anwar Ibrahim tidak perlu bersumpah.

Dato' Seri Harussani membuat penegasan itu berkata, Anwar yang dihadapkan pertuduhan melakukan liwat, tidak perlu bersumpah atau bermubahalah kerana ianya tidak menepati undang-undang Islam.

Ini kerana katanya, tuduhan yang dikenakan ke atas beliau oleh bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari Azlan adalah dakwaan jenayah yang termasuk dalam hukum kazaf.

"Kaedahnya dalam kes ini, ialah 'orang yang menuduh mestilah mengemukakan bukti' dalam mahkamah, jika dia gagal mengemukakan bukti, dia boleh dikenakan hukuman hudud," katanya ketika dihubungi sebentar tadi.

Mengulas mengenai cadangan beberapa pihak termasuk Mufti Perlis yang menggesa Ketua Umum KeADILan itu bersumpah untuk membuktikan beliau benar atau pun tidak, Harussani secara sinis mengatakan, "itu cadangan dari orang yang terlebih pandai."

Katanya, masalahnya dalam kes membabitkan Anwar adalah perkara yang menjatuhkan maruah dan tidak timbul soal perlunya orang yang mendakwa atau tertuduh untuk bersumpah.

Mufti Perak itu turut memberi peringatan kepada umat Islam, khususnya orang-orang Melayu supaya tidak terikut-ikut dengan budaya agama lain yang bersumpah dengan kitab dan sebagainya.

"Tiada kaedah langsung kena sumpah dengan al-Quran, itu meniru budaya agama lain, sumpah yang ada dalam Islam cuma 'Wallahi, Wabillahi, Watallahi'," tegasnya.

Menyuarakan pandangan yang sama, bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Dato' Hashim Yahaya berkata, kes yang dituduh kes atas Anwar adalah yang membabitkan hukum kazaf, bukannya li'an.

"Sumpah hanya diterima dalam kes suami isteri atau li'an. Menyuruh tertuduh bersumpah dalam kes membabitkan kazaf menyalahi hukum syarak," tegasnya ketika dihubungi.

Menurut beliau, masyarakat Islam tidak harus dikelirukan dengan gesaan bersumpah, kerana sumpah bukannya sesuai dalam semua perkara.

"Isunya tidak ada sumpah dalam bab kazaf, orang yang menuduh (Saiful) mesti membawa saksi sebagaimana yang disyaratkan dalam kanun jenayah syariah, jika dia gagal, dia boleh dikenakan hukuman 80 sebatan," tegas beliau.

Pandangan Dr Mohd Asri dipetik daripada drmaza.com :

Soal maruah adalah besar dalam Islam. Bukan seperti Barat yang menjadikan maruah taruhan berita sensasi. Justeru, sekalipun Islam menjatuhkan hukuman sebat 100 rotan kepada penzina, Islam juga menetapkan syarat ketat terhadap yang menuduh orang lain berzina. Maka Islam menghukum penuduh tanpa cukup saksi dalam kes zina dengan 80 rotan. Ini kerana dia telah mempermainkan maruah orang lain. Juga Islam cuba menghalang sikap suka mendedahkan aib orang lain dalam perkara yang tidak cukup keterangan dan bukti.

Firman Allah: (maksudnya) “Dan orang- orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka lapan puluh kali sebat; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik. (Surah al-Nur: ayat 4)

Namun, Islam tidak mewajibkan pula seseorang yang menuduh isterinya berzina agar mendatangkan empat orang saksi. Ini kerana tuduhan zina kepada isteri sendiri hanya mencalarkan maruah penuduh. Maka, agak sukar untuk seseorang itu menuduh isterinya secara bohong berzina. Juga amat berat untuk seseorang itu mendiamkan diri apabila mengetahui isterinya berzina. Ini kerana kedua-dua keadaan itu merobohkan maruah dan kehormatan dirinya. Jika orang lain yang berzina, mungkin dia mampu mendiamkan diri disebabkan kekurangan saksi. Tetapi sudah pasti tidak bagi kes isterinya.

Justeru Allah menyebut: (maksudnya) “Dan orang-orang yang menuduh isterinya berzina, sedang mereka tidak ada saksi-saksi (yang mengesahkan tuduhannya itu) hanya dirinya sendiri, maka persaksian (sah pada syarak) bagi seseorang yang menuduh itu hendaklah dia bersumpah dengan nama Allah, empat kali, bahawa sesungguhnya dia dari orang-orang yang benar; Dan sumpah yang kelima (hendaklah dia berkata): “bahawa laknat Allah akan menimpa dirinya jika dia dari orang- orang yang dusta. Dan bagi menghindarkan hukuman seksa terhadap isteri (yang kena tuduh) itu hendaklah dia (isteri) bersumpah dengan nama Allah, empat kali, bahawa suaminya (yang menuduh) itu benar-benar daripada orang-orang yang berdusta; - Dan sumpah yang kelima (hendaklah ia berkata); bahawa kemurkaan Allah akan menimpa dirinya jika suaminya dari orang- orang yang benar. (Surah al-Nur ayat 6-9).

Bab ini dinamakan dengan ‘li‘an’ atau penglaknatan. Inilah jalan yang Allah berikan kepada pasangan suami isteri yang tuduh-menuduh dalam perkara seperti ini. Selepas proses ini dilakukan, mereka dipisahkan selamanya, tanpa ada hukuman keseksaan mahkamah yang dijalankan, sebaliknya diserahkan urusan tersebut kepada Allah. Ini kerana, kes ini adalah kes mempalitkan keaiban diri sendiri.

Maka, mereka yang mendakwa diri dirogol atau diliwat juga adalah menampalkan keaiban ke atas diri sendiri. Amat sukar bagi insan normal itu membuat dakwaan seperti itu secara semberono. Melainkan jika ada kepentingan tersembunyi yang lain. Maka mereka juga tidak perlu mendatangkan empat saksi. Sebaliknya boleh diterima pakai kaitan (qarinah) yang membuktikan kejadian itu berlaku. Justeru, paksi dalam hal ini semua, ada demi memelihara keturunan dan maruah.

Jelas, isu-isu aib peribadi tidak patut dijadikan gelanggang permainan dalam masyarakat muslim sehingga setiap individu merasakan dirinya memiliki lesen besar untuk menuduh sesiapa sahaja yang dia mahu atau sesiapa sahaja yang dianggap musuhnya. Namun dalam masyarakat kita sehari dua ini nampaknya keadaan berlaku sebaliknya. Isu dalam kain individu-individu politik telah mencetuskan kegelisahan awam. Sehingga mewujudkan ketegangan, tuduh-menuduh dan maki-memaki yang seakan tiada kesudahannya. Jika dibiarkan, ketenteraman boleh tergadai disebabkan kerenah mereka.

Dalam al-Quran Allah mengajar mubahalah sebagai penyelesaian bagi perbalahan yang tidak diuruskan secara baik dan mengikut peraturan. Ini kerana ada pihak yang menunjukkan sikap keras kepala sehingga menimbulkan kekusutan. Mubahalah bermaksud mereka yang berbalah bertemu dan berdoa agar Allah menurunkan kelaknatan ke atas pendusta antara mereka.(lihat: Ibn Manzur, Lisan al-‘Arab, 11/71). Disebut juga mulaa‘nah iaitu meminta agar Allah melaknati sesiapa yang berdusta atau bersalah di kalangan yang berselisihan dakwaan tersebut.

Ini seperti firman Allah kepada Nabi Muhammad SAW: (maksudnya) “Sesungguhnya bandingan (kejadian) Isa di sisi Allah adalah sama seperti (kejadian) Adam. Allah telah menciptakan Adam dari tanah lalu berfirman kepadanya: “Jadilah engkau!” maka jadilah ia. Kebenaran itu datang daripada Tuhanmu, maka jangan sekali-kali engkau menjadi di kalangan mereka yang ragu-ragu. Kemudian sesiapa yang membantahmu (Wahai Muhammad) mengenainya, sesudah engkau beroleh pengetahuan yang benar, maka katakanlah kepada mereka: “Marilah kita menyeru anak-anak kami serta anak-anak kamu, isteri-isteri kami serta isteri-isteri kamu, dan diri kami serta diri kamu, kemudian kita memohon kepada Allah dengan bersungguh-sungguh serta kita meminta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang berdusta”. (Surah Ali ‘Imran 59-61).

Dalam riwayat al-Bukhari, Nabi s.a.w pernah mencabar puak Kristian daripada Najran agar melakukan mubahalah ini dengan baginda tentang Nabi Isa dan kebenaran ajaran Islam, namun mereka takut dan enggan melakukannya. Kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (meninggal 751H): “Mubahalah itu adalah sunnah bagi sesiapa yang keras kepala di kalangan puak kebatilan. Bahawa menjadi sunnah dalam berdebat dengan ahli kebatilan, apabila telah ditegakkan hujah namun mereka enggan kembali kepada kebenaran sebaliknya terus berdegil, maka diseru mereka agar bermubahalah. Allah telah memerintahkan rasul-Nya berbuat demikian. Tanpa Allah menyatakan ini bukan untuk umatmu selepas ini. Sepupu baginda Abd Allah bin ‘Abbas juga pernah mengajak mereka yang membantah dalam beberapa perkara furu’ bermubahalah dengannya. Tiada seorang sahabat Nabi SAW yang membantah tindakan itu. Juga al-Auza‘i pernah mengajak Sufyan al-Thauri bermubahalah dalam masalah ‘mengangkat tangan’ tanpa ada yang membantah tindakannya. Ini adalah hujah yang kuat” (Ibn Qayyim, Zad al-Ma‘ad 3/562-563).

Dalam mubahalah setiap orang akan memohon kelaknatan Allah ke atas dirinya jika dia berada di pihak yang salah. Ini seperti dalam kes tuduh menuduh dalam negara kita sekarang, maka satu pihak diminta menyebut: “Ya Allah! jika aku lakukan apa yang dituduh ke atasku, maka laknatilah aku”. Sementara pihak yang lain menyebut: “Ya Allah! jika dia tidak lakukan apa yang aku tuduh itu, maka laknatilah aku”. Selepas itu, kita semua tunggu hukuman dalam hal ini. Ramai ulama silam menyebut, biasanya Allah tidak akan menangguhkan hukuman melebihi setahun. Bahkan ramai dalam sejarah hanya beberapa bulan, atau hari.

Al-Imam al-Sakhawi (meninggal 902H) dalam bukunya al-Qaul al-Munbi ‘An Tarjamati Ibn ‘Arabi menceritakan bagaimana gurunya al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani (meninggal 852H) bermubahalah dengan seorang pengikut Ibn ‘Arabi. Ibn ‘Arabi (bukan al-Imam Ibn al-‘Arabi) ada tokoh sufi sesat yang membawa fahaman wahdatul wujud iaitu penyatuan tuhan dengan manusia. Alirannya itu diikuti oleh banyak para pengikut tarekat sehingga ke hari ini.

Di Malaysia, antara pencintanya adalah juru kempen ajaran martabat tujuh. Pada zaman Ibn Hajar al-‘Asqalani, terdapat para pencinta Ibn ‘Arabi ini. Apabila al-Hafiz Ibn Hajar mempertikaikan Ibn ‘Arabi, mereka cuba mendapatkan campur tangan sultan ketika itu dan menuduh al-Hafiz Ibn Hajar menghina orang soleh. Sehingga akhirnya Ibn Hajar bermubahalah dengan syeikh mereka. Kata Ibn Hajar: Sebutlah “Ya Allah, jika Ibn ‘Arabi di atas kesesatan, maka laknatilah aku”. Lalu dia menyahutnya.

Al-Hafiz Ibn Hajar pula menyebut: “Ya Allah, jika Ibn ‘Arabi berada atas petunjuk, maka laknatilah aku”. Lalu mereka bersurai. Mubahalah itu dalam bulan Ramadan. Pada bulan Zulqaedah, pengikut Ibn ‘Arabi itu menjadi buta lalu ditimpa kematian. Di zaman Harun al-Rasyid juga ada yang menerima hukuman Allah setelah bermubahalah. Al-Imam Muhammad bin Abdul Wahhab (tokoh yang dituduh membawa ajaran Wahhabi) pernah mencabar mereka yang menyanggahinya bermubahalah, namun penentangnya enggan.

Saya bukan inginkan agar Allah menurunkan bala kepada mereka yang tuduh- menuduh. Tetapi pertelingkahan mereka telah mengkucar-kacirkan umat dan negara, maka eloklah mereka bermubahalah agar orang ramai tidak lagi berbalah. Selepas bermubahalah, kita serahkan urusan ini kepada Allah. Dialah Yang Maha Mengetahui mengenai hal hamba-hambanya itu. Jika mereka tidak bersalah, apa yang hendak ditakuti? Orang politik rela belanja berjuta-juta untuk menceriakan imejnya. Mubahalah tidak perlu wang atau modal, namun dapat mengembalikan keyakinan dan menghapuskan prasangka yang telah ditaburkan dalam masyarakat.

Teman :

Teman tercari-cari pandangan rasmi Mufti Perak dalam bentuk audio atau tulisan-tulisan beliau, namun teman tidak berjumpa dengannya melainkan dalam Harakahdaily.net. Justeru teman naqalkan daripada sumber tersebut(harakahdaily.net). Seandainya ada sumber-sumber lain yang diketahui oleh pembaca-pembaca teman berharap agar diberi kepada teman untuk teman naqalkan ke laman ini. Teman juga tidak berjumpa dengan ulasan dan komen daripada Tuan Guru Nik Aziz berkenaan isu ini sekali pun daripada apa yang dilaporkan oleh berita di tv3 bahawa Tuan Guru menyokong agar diadakan mubahalah ini, tapi teman sukar untuk menerima laporan berita dari tv3 tersebut untuk teman siarkan di sini. Seandainya ada posting-posting yang lain teman harap ada yang sudi berkongsi dengan teman. Teman suka untuk biarkan pertimbangan ini diletakkan kepada pembaca-pembaca sekalian untuk menilai perkara ini ( perlukah bermubahalah atau tidak ) berdasarkan dalil-dalil dan hujah yang dikemukakan, semoga kita semua akan beroleh manfaat daripada lontaran pendapat daripada alim ulamak berkenaan masalah ini. Wallahu a'lam.

…Cuma Kerana Aku seperti Kerananya…

Merenung di kejauhan ,

Pusuan manusia buatku jelek,

Kehairanan..

Tuju hala yang tak bertuju ,

Kejar fatamorgana ,

Kehangatan yang disangka air ,

Bila tiba , penuh kelelahan ,

Yang ada hanya debu ,

Yang ada hanya…

Aku dipersalah,

Mengapa tak dikhabar ?

Kenapa hanya memandang ?

Tambah hairan ,

Ungkapan marah terserlah ,

Yang tak terdaya hanya berbisik kecil ,

Menghadiah sejambak kuntuman pahala ,

Untuk hidup di sana ,

Sedang di bibir terselit untaian daging,

Busuk lagi membusukkan.

Apa yang mampu ku jawab?

Serasa sudah ribuan kalimah ku ajukan ,

Sudah puluhan jumlah telah ku lontarkan,

Andai dihitung , mungkin jutaan huruf ku sebutkan.

Kalau bukan aku yang menuturkan,

Al Quran telah lama menyampaikan ,

Al Sunnah telah lama mengingatkan ,

Ulamak-ulamak telah lama membincangkan.

Aku telan segalanya,

Bukan kerana jawatan yang ku kejar,

Bukan kerana wang ringgit yang ku idamkan,

Bukan kerana perhatian yang ku dambakan,

Bukan kerana itu atau ini,

Cuma kerana aku seperti kerananya,

Kerana cinta,

Dia yang Maha Mengetahuinya.