Selamat mengunjungi laman aburaihanah.blogspot.com..

Hilangkan Sedih, Derita, Sengsaramu dengan Mengingati Syurga Allah

Antara intipati buku La Tahzan karangan Dr Aid al-Qarni telah mengetengahkan antara kaedah menghapuskan sedih, derita dan sengsara yang sedang menimpa diri dari musibah-musibah dunia ini adalah mengingatkan diri tentang syurga dan segala nikmat di dalamnya yang akan dikecapi selama-lamanya.

Biar betapa hebatnya kesedihan, penderitaan dan kesengsaraan yang melanda di kala itu, yakinlah ianya hanya bersifat sementara cuma. Andai anda berumur 30 tahun di kala musibah itu tiba, hakikatnya ia ada tempoh yang berpenghujung untuk ia terhenti. Kirakan berapa sebenarnya yang berbaki dengan usia anda pada waktu itu hingga ke penghujung nyawa pada perkiraan kebiasaan umat Muhammad (antara 60-70 tahun), maka maksima derita yang ditanggung dari musibah dunia ini hanya berbaki sekitar 40 tahun sahaja. Lamakah tempoh 40 tahun itu? Sedang anda ketika ini sudah pun merasa nikmat 30 puluh tahun tanpa sebarang masalah besar dan tanpa anda menyedari 30 tahun itu sudah berlalu. Lantas, usai sahaja 40 tahun, andai iman, islam dan sabar serta redha masih ada dalam diri, jaminan kebahagiaan di alam akhirat berada di Daar al-Salam itu sudahlah pasti dengan rahmat daripada Allah.

Apalah yang dihitung dari nikmat dunia yang hilang, kalau pun kesedihan itu fitrah bagi hati andai hendak dibanding dengan nikmat akhirat yang bakal diperolehi.

Justeru, hadirkan hati dan fikiran ke arah bicara Allah dan RasulNya tentang perihal syurga yang memancar di dalamnya mata-mata air atau mengalir di bawahnya sungai-sungai, pepohon besar yang merendangi taman-taman penghuninya, segala apa yang dihajati di kala itu segera terpenuh, itu belum lagi dihitung saat yang paling indah menatap Zat Allah Yang Maha Indah lagi Maha Sempurna dalam keadaan Dia meredhai segala nikmat yang telah dikurniakan serta mengampunkan setiap dosa dari kesabaran yang diperpanjangkan.

Sekurang-kurangnya ia mengalih sebentar khayalan yang terhasil dari momokan syaitan kepada cita-cita yang memungkinkan tercapai.

Hapuskan air mata kesedihan penderitaan dan kesengsaraanmu dengan hiburan yang memberikanmu sinar bahagia yang pasti. Itulah syurga yang dijanjikan bagi mereka yang beriman, dan beramal soleh. Pada saat itu, pasti yang dirasai, ahh, betapa indahnya sabar itu. Ketahuilah anda beruntung kerana mengenali betapa nikmatnya sabar dalam keadaan ramai yang menyangka bahawa sabar itu derita. Bagimu, sabar itulah sebenarnya bahagia yang belum anda temui melainkan selepas ditimpakan musibah itu.

Indahkan? Sabar,sabar dan sabar..Kerana sabar itu sememangnya indah..

No comments: