Selamat mengunjungi laman aburaihanah.blogspot.com..

Panduan Bagi Orang yang Beriman Dalam Menghadapi Musibah

Sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam pesanannya kepada Abdullah Ibn Abbas radiyallahu ’anhu : ”Wahai budak, sesungguhnya aku ingin mengajar kamu beberapa kalimah : Peliharalah (hak-hak) Allah, nescaya Dia akan memelihara kamu, Peliharalah (hak-hak) Allah, nescaya kamu akan mendapati Dia berada di hadapan kamu ( hampir ), dan apabila kamu meminta maka mintalah kepada Allah, dan apabila kamu memohon pertolongan mohonlah pertolongan kepada Allah, ketahuilah sesungguhnya seandainya seluruh ummat berhimpun untuk memberi manfaat kepada kamu mereka tidak akan dapat memberi manfaat kepada kamu melainkan sesuatu yang telah ditulis oleh Allah ke atas kamu, dan seandainya seluruh ummat berhimpun untuk memberi mudarat kepada kamu mereka tidak akan dapat memberi mudarat kepada kamu melainkan sesuatu yang telah ditulis oleh Allah ke atas kamu” – Riwayat Al Tirmizi, Al Hakim, Al Baihaqi, At- Tabrani, Ahmad dan lain-lain .

Melihat kepada apa yang disampaikan oleh baginda sallallahu ’alaihi wasallam berbanding dengan realiti yang dilakukan oleh ummat masa kini, dapat kita simpulkan sesungguhnya masih ramai lagi manusia yang jauh daripada hidayah Allah dan panduan Nabi sallallahu ’alaihi wasallam. Tambah-tambah dalam hal atau perkara apabila ditimpa musibah atau bencana.

Ramai manusia hampir melakukan syirik kepada Allah dalam keadaan mereka tidak sedar bahawa perbuatan yang mereka lakukan menjerumuskan mereka ke dalam maksiat yang paling besar kepada Allah.

Ada yang pergi berjumpa tukang tilik untuk melihat untung nasibnya daripada keadaan yang berlaku, ada yang berjumpa bomoh cari barang hilang, ada yang melakukan bacaan Yasin dalam jumlah-julah yang tertentu , ada yang mandi untuk tolak bala, ada yang itu dan ada yang ini. Digambarkan keadaan mereka seperti orang buta yang kehilangan tongkat, apa yang mampu dicapai itulah petunjuk buatnya. Sedangkan di hadapan mereka ada cahaya yang boleh memandu, ada tongkat yang akan memimpin ke jalan yang selamat. Itulah kitab Allah dan sunnah baginda sallallahu ’alaihi wasallam.

Dalam sebuah hadis Nabi sallallahu ’alaihi wasallam bersabda : ”Barangsiapa yang mendatangi tukang tilik atau ’arraf ( tukang kenal pasti ) maka sesungguhnya dia telah kufur terhadap apa yang telah diturunkan kepada Nabi Muhammad sallallahu ’alaihi wasallam – Riwayat Al Baihaqi.

Dalam hadis yang lain Nabi sallallahu ’alaihi wasallam bersabda : ”Barangsiapa yang mendatangi ’arraf ( tukang kenal pasti ) maka dia bertanya tentang sesuatu tidak diterima oleh Allah akan solatnya selama 40 malam – Riwayat Al Baihaqi.

Lalu apakah yang sepatutnya dilakukan oleh mereka yang ditimpa musibah? Apakah Islam tidak ada cara atau panduan buat ummatnya dalam menghadapi musibah?

Sebenarnya Islam telah lama meletakkan garis panduan untuk ummahnya dalam menghadapi sebarang musibah.

Antara yang disarankan oleh Allah dan RasulNya ialah :

  1. Mengungkapkan ucapan : Inna Lillah Wa Inna Ilaihi Raji’uun yang bermaksud ( Kepada Allah kami datang dan hanya kepadaNya kami kembali ). Saranan ini terkandung dalam firman Allah dalam surah Al Baqarah : "Dan kami sesungguhnya akan menguji kamu semua dengan ketakutan dan kelaparan serta kekurangan harta, diri dan buah-buahan, dan berikanlah berita gembira kepada mereka yang sabar. Mereka yang apabila ditimpa sebarang musibah mereka berkata : Sesungguhnya dari Allah kami datang dan sesungguhnya kepadaNya kami akan dikembalikan. Merekalah orang-orang yang mendapata pujian daripada Tuhan mereka dan kasih sayangnya, merekalah orang-orang yang mendapat petunjuk".- Al Baqarah 155-157.
  2. Memohon kepada pertologan kepada Allah dengan mengerjakan solat dan bersabar : seperti dalam firmanNya : " Wahai orang-orang yang beriman, mohonlah pertolongan ( kepada Allah ) dengan sabar dan mengerjakan solat, sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar".Al Baqarah- 153. Begitu juga daripada hadis pada mukaddimah artikel ini.
  3. Memperbanyakkan zikrullah memohon keampunan daripadaNya seperti mana yang dilakukan oleh Nabi Yunus ‘alaihi As Salam, dengan zikirnya yang masyhur : ‘Lailahailla Anta, Subahanaka Inni Kuntu Mina Az Zalimin” ( Tiada Tuhan Yang Layak Disembah Melainkan Zatmu ( Allah ) Maha Suci Zatmu ( Allah ) Sesungguhnya aku adalah daripada kalangan orang-orang yang zalim )- Surah Al Anbiyak -: 87 . Firman Allah subahanahu wata’ala : “Maka kalau bukanlah ( Yunus ‘alaihi as salam ) daripada kalangan mereka yang bertasbih ( kepada Allah ) , nescaya baginda akan tinggal dalam perutnya ( ikan ) sehinggalah hari kebangkitan ( hari kiamat ).

Mudah-mudahan daripada panduan yang diberikan akan dapat menyelamatkan kita daripada melakukan kemaksiatan kepada Allah dalam keadaan kita tidak menyedari akan akibat yang sedang menanti akibat daripada kejahilan kita. Dalam episode yang akan datang kita akan membicarakan adab-adab dan tatacara untuk kita bermohon dan berdoa kepada Allah subhanahu wata’ala.

No comments: